June 21, 2007

Metro station Liège

The metro station Liège is a bit different from other Paris metro stations. It was opened in 1913, 13 years after the first metro. It’s on a line which goes basically in the sense north south. It was first baptised Berlin, closed for a couple of months in 1914 when the First World War broke out and then opened again a few months later with a new name, Liège (Luick, Lidje, Lüttich), the Belgian Walloon province and city. It’s situated in an area where all the streets have the names of different European major cities, including rue de Liège.


The station, which is very close to the St. Lazare station, is fairly small and narrow; the quays are not opposite to each other as in all other stations. It was closed again in 1939 and opened only in 1968, then with a new decoration, which also is unique for a Paris metro station. The walls are covered with motives from the Liège region, made of tiles from Welkenraedt in the Liège province. I made my "discovery" thanks to my new “blogger eyes”.

22 comments:

GMG said...

First thanks for your visits and comments to Blogtrotter.
Liège is actually an amazing station. I remember staying in 1976 at a Hotel nearby and the surprise we had when entered the station.
The toilet at Madeleine is also incredible. So many times I passed by and never dared to go down...

GMG said...

I forgot: Bonne Fête de La Musique! I miss it, as for several years I used to be in Paris on June 21st...

Anonymous said...

jolie découverte que je ne connaissais pas. Prochaine visite à Paris

Nathalie H.D. said...

Une visite exhaustive, comme d'habitude chez toi. Magnfiques tableaux - tout en carrelage ?

Et je ne savais pas que son nom d'origine etait Berlin et qu'elle avait été rebaptisée, quelle histoire extraordinaire !

hpy said...

Are you sure that the quays are opposite in ALL the other stations? I vaguely remember one where it is in the middle but I may be wrong. Never stopped at Liège though, except one day in Belgium when I was hungry for some French fries.
Il faut dire que tu vas très profond dans tes reportages!

lyliane six said...

Cette station me fait penser au métro de Moscou avec ses scènes en carreaux de céramique. Je ne la connais pas non plus ,par contre je connais Liège pour y passer plusieurs fois dans l'année. Heureusement qu'ils ont mis des photos des environs, car la ville de Liège je ne l'aime pas personnellement.J'ai été aussi surchargée hier, je n'ai mis qu'un commentaire sur le sujet d'hier que ce matin.

Olivier said...

Je ne connaissais pas cette station de metro, mais elle est magnifique. il faut dire que l'on a, un des plus beaux metros du monde, voir la station du louvre (un vrai musée),etc...

Kunterbunt said...

It's phantastic, what new places I discover through your eyes. (Thanks for lending me yours ;-) I know many Métro stations but not this one. It must be great.

EMNM said...

I happy for your new blogger eyes, i like this kind of curiosities

Do you know Liege? i been there few months ago , but I did not see tiles there.

Cergie said...

Oh Peter, je suis tellement découragée à la perspective de cueillir mes groseilles ! Je ne voulais pas publier même ce matin !!!
Et puis il faut que j'aille me doucher, car je suis tellement découragée que je suis encore en robe de chambre.


Ta visite de ce matin m'a fait rire. Tu est tellement "nature" c'est à dire spontané.
Hier aussi j'ai ri. Je t'ai imaginé en train de faire des bouquets de fleurs des champs, d'abord t'arrêtant au bord des chemins pour les cueillir ! Pour les coquelicots, tu as raison, ils ne tiennent pas. Un truc est de brûler le bout de la tige pour empêcher la sève de s'en aller.

Bon, je te garderai un pot de gelée de cette année (si je ne la rate pas.Tout ce travail pour rien en ce cas)

Tu as fait de superbes photos avec ton petit APN comme tu dis. Celles en grand et de la station particulièrement. Avec la rame et la perspective.

En, ce qui concerne le changement d'appellation, on parle de la rancune de la France. J'ai vu ça sur Arte, l'émission Karambolage, qui parle des différences entre France et Allemagne
A Berlin il y a plein de lieux qui réfèrent à la France, à Paris ils ont tous été débaptisés.

Peter said...

gmg:
So, no Fête de la Musique à Lisbon?

nathalie:
Oui; tout en carrelage. Surprenant!

hpy:
Tu as sans doute raison pour le "quai au milieu", mais à "Liège", c'est presque comme deux stations, une après l'autre.

olivier:
Oui, on commence à serieusement les embellir - et nettoyer!

matritensis:
Yes, I know Liège(Luick), but cannot remember any tiles. These tiles come from a smaller place in the province of Liège, obviously known for tile manufacturing.

Peter said...

cergie:
Merci pour tous ces commentaires et pour le pot de gelée que tu garderas pour moi!

En ce qui concerne la "rancune" des guerres assez récentes, j'ai l'impression qu'on ne la ressent pas (les français ont plus de diffultés d'oublier ce que les anglais ont fait avec Jeanne d'Arc), mais en effet,ceci n'est pas traduit en (re-)changement de noms. C'est peut-être délicat. Et à Liège, quelle serait la réaction si maintenant on changait de nom?

SusuPetal said...

Lovely pictures, once again.

Blogger eyes have opened new worlds for me, too. It's funny that when you take your camera for a walk, you find new places just around the corner. It's great and the purpose of walking gets a deeper meaning than that of bodily exercise:))

I've been walking around Helsinki, looking at different city parts and suburbs trying to find something new(at least for me) to photograph. For so far, I've taken photos of over 40 city parts and there is still a lot to see.
The photos are here in my Finnish photo blog.

(and I'm still looking for the door behind which HPY used to live, one door I've already found!)

Your photos give great pleasure, but they also get the temper to rise -the fever to travel!

hpy said...

Hi SusuPetal, Peter knows the other door. He even wrote it on my blog one day... just as he asked me to tell everybody that there's an English translation to my post of June 19th.

Peter said...

susupetal and hpy:
Yes I know about the door, nicely situated! Is it a secret? I will not say anything before being authorised!

... and susupetal:
I have now visited Helsinki more in depth, thanks!

alice said...

Merci pour les bonnes adresses sur ton post d'hier! Et cette station aujourd'hui, je n'ai jamais du m'y arrêter car tous ces tableaux ne me disent rien...Encore une lacune que je comblerai grâce à toi! Bonne fête de la musique, j'espère que le temps est plus propice à la fête à Paris qu'à Nancy...

SusuPetal said...

Don't tell me! The idea of strolling along Helsinki vanishes, if I know too much:))

Shammickite said...

I agree with the concept of the "blogger eyes". I'm always on the lookout for new photos, and sometimes I surprise myself with my finds! The Liege station is so decorative, thank you for showing it to us all. Your pictures are charming, as usual!

Mona said...

made of Tiles!!!!
those are wonderful!

Cergie said...

Je vais te dire, Peter. A Paris on avait peut être moins de rancune sinon politique et la rancune, les jeunes générations n'en ont pas de toute façon et c'est bien.
Mais je peux comprendre mon père qui a connu l'histoire, qui remonte à la guerre de 1870. Notre famille a quitté l'Alsace alors. Mon grand'père a passé toute la première guerre dans les tranchées et est mort des suites laissant 5 orphelins qui ont été pupilles de la nation. Alors lorsque j'ai dit que ma fille avait un copain qui s'appelle Guillaume, mon père a dit : "Ah ? Guillaume, ce prénom se donne donc de nouveau ?"
Et bien des Guillaume de mon âge, j'en connais, mais ils ne viennent pas de l'Est de la France et n'ont pas la même histoire familiale.

Je peux comprendre aussi les Arméniens ou les Cambodgiens, il ne faut pas renier le passé, mais il faudrait en tirer les enseignements, sans oublier nos propres erreurs. Car nul pays est sans tâche.

Je te souhaite de bien profiter de tes amis.
Je continue mon petit tour des blogs et ensuite, j'éteins pour le week-end

A Lundi, donc...

TORUŃ DAILY PHOTO said...

A great series of pictures Peter. Very colourful and interesting! Greetings from Torun Daily Photo!

Ming the Merciless said...

Wow! The subway tiles are beautiful! I have seen quite a few of them when I was in Paris but your collection/collage is amazing.